Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozum versus cit2 - Zlínský průmyslový design 1959-1992

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28130%2F21%3A63537778" target="_blank" >RIV/70883521:28130/21:63537778 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozum versus cit2 - Zlínský průmyslový design 1959-1992

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha Rozum versus cit2 – Zlínský průmyslový design 1959–1992 vznikla v rámci rozsáhlého společného projektu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Národního technického muzea v Praze ve spolupráci s Krajskou galerií výtvarného umění ve Zlíně a mapuje design v technických disciplínách během existence Československa. Chronologicky bezprostředně navazuje na výstavu a katalog Rozum versus cit, které reflektovaly dění v oblasti průmyslového designu v letech 1918–1958 ve Zlíně a širším regionu. Dalšímu rozvoji, zejména vzniku a rozmachu specializovaného vysokoškolského pracoviště zaměřeného na tvarování strojů a nástrojů, v jehož čele stanul designér, sochař a pedagog Zdeněk Kovář, je věnována tato publikace. Jejím cílem je reflexe historie zlínského průmyslového designu do počátku devadesátých let. Přibližuje složité okolnosti pedagogické činnosti v šedesátých letech, kdy byl v Gottwaldově založen detašovaný ateliér (později katedra) Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, avšak absence vlastní školní budovy a další komplikace výrazně bránily plánovanému smělému rozvoji. Studie přibližuje pedagogickou i tvůrčí činnost architekta Františka Crháka, významné osobnosti ateliéru, který výrazně obohatil kvalitu a pestrost výuky. Příspěvek Jiřího Huláka se ve čtyřech tematických celcích zaměřuje na rozličné aspekty expanze zlínských designérů do československého průmyslu a charakter jejich spolupráce s výrobními podniky. Závěrečný příspěvek Zdena Kolesára a Maroše Schmidta je věnován absolventům Kovářova středoškolského i vysokoškolského oboru tvarování strojů a nástrojů, jejichž tvorba během druhé poloviny minulého století rezonovala ve slovenském prostředí.

  • Název v anglickém jazyce

    Sense versus Sensibility2 - Zlín Industrial Design 1959-1992

  • Popis výsledku anglicky

    The book Sense versus Sensibility2 - Zlín Industrial Design 1959–1992 was created within an extensive joint project of the Faculty of Multimedia Communications of Tomas Bata University in Zlín and the National Technical Museum in Prague in cooperation with the Regional Gallery of Fine Arts in Zlín and maps design in technical disciplines during the existence of Czechoslovakia. Chronologically, it is a direct follow-up to the exhibition and catalog Sense versus Sensibility, which reflected the events in the field of industrial design in the years 1918–1958 in Zlín and the wider region. This publication is devoted to further development, especially the establishment and expansion of a specialized university workplace focused on shaping machines and tools, headed by designer, sculptor and pedagogue Zdeněk Kovář. Its aim is to reflect on the history of Zlín&apos;s industrial design up to the early 1990s. It describes the complex circumstances of pedagogical activities in the 1960s, when a detached studio (later a department) of the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague was founded in Gottwaldov, but the absence of its own school building and other complications significantly hindered the planned bold development. The study describes the pedagogical and creative activities of the architect František Crhák, an important personality of the studio, who significantly enriched the quality and diversity of teaching. Jiří Hulák&apos;s contribution in four thematic units focuses on various aspects of the expansion of Zlín designers into Czechoslovak industry and the nature of their cooperation with manufacturing companies. The final contribution of Zdeno Kolesár and Maroš Schmidt is dedicated to the graduates of Kovář&apos;s high school and university in the field of shaping machines and tools, whose work resonated in the Slovak environment during the second half of the last century.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV059" target="_blank" >DG18P02OVV059: Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7678-044-6

  • Počet stran knihy

    123

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

  • Místo vydání

    Zlín

  • Kód UT WoS knihy