Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozum versus cit2 - Zlínský průmyslový design 1959-1992

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28130%2F22%3A63537798" target="_blank" >RIV/70883521:28130/22:63537798 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozum versus cit2 - Zlínský průmyslový design 1959-1992

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V pořadí druhá výstava se uskutečnila v prostorech Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně a v G18 galerii Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a zaměřila se na dění v oblasti designu technických oborů ve Zlíně (Gottwaldově) a jeho širším okolí. Počátek sledovaného období se kryje se zahájením výuky tvarování strojů a nástrojů ve Zlíně na vysokoškolské úrovni (které znamenalo zároveň počátek specializovaného vysokoškolského vzdělávání designérů pro spolupráci se strojírenským průmyslem v Československu). Dále reflektuje proměny v období šedesátých let, kdy se organické (sochařské) formy z designu vytrácely, aby byly v souvislosti s proměnami technologií nahrazeny optimálnějšími kubickými tvary. Zahrnuje jak významné turné designu Zdeňka Kováře a jeho žáků po Jižní Americe na počátku šedesátých let, a zejména pak mezinárodní sympozium, které se konalo v roce 1968 právě ve Zlíně. Konec představuje rozdělení Československa a zároveň zánik dosavadních společenských a ekonomických struktur spojených s rozpadem institucionálního rámce československého designu. Dominantními osobnostmi pozorovaného období jsou zejména pedagogové a designéři Zdeněk Kovář a František Crhák, kteří svými pracemi spoluutvářeli svébytnou tvář nejen zlínského, ale i československého designu. Výstava představila jak významné osobnosti zlínského designu, pedagogické metody uplatňované na půdě školního ateliéru, tak následné zapojení absolventů do spolupráce s tuzemskými výrobními podniky.

  • Název v anglickém jazyce

    Sense versus Sensibility2 - Zlín Industrial Design 1959-1992

  • Popis výsledku anglicky

    The second exhibition took place in the Regional Gallery of Fine Arts in Zlín and in the G18 gallery of the Faculty of Multimedia Communications of Tomas Bata University in Zlín and focused on events in the field of industrial design in Zlín (Gottwaldov) and its wider surroundings. The beginning of the reflected period coincides with the beginning of teaching of machines and tools forming in Zlín at the university level (which also marked the beginning of specialized higher education of designers for cooperation with the engineering industry in Czechoslovakia). It also reflects the changes of the 1960s, when organic (sculptural) forms disappeared from design to be replaced by more optimal cubic shapes in connection with changes in technology. It includes both important design tours by Zdeněk Kovář and his students in South America in the early 1960s, and especially the international symposium, which took place in 1968 in Zlín. The end represents the division of Czechoslovakia and at the same time the demise of the existing social and economic structures associated with the disintegration of the institutional framework of Czechoslovak design. The dominant personalities of the observed period are mainly teachers and designers Zdeněk Kovář and František Crhák, who with their works co-created the distinctive face of not only Zlín, but also Czechoslovak design. The exhibition presented both important personalities of Zlín design, pedagogical methods applied in the school studio, and the subsequent involvement of graduates in cooperation with domestic manufacturing companies.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV059" target="_blank" >DG18P02OVV059: Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, G18

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    2360

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce