Specifika pojetí autority v procesu edukace romských žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F11%3A43865633" target="_blank" >RIV/70883521:28150/11:43865633 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Specifika pojetí autority v procesu edukace romských žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Žáci jsou determinováni nerůznějšími činiteli, které podrobněji rozebírá systémová pedagogika. Jednou z determinant je také etnicita. Chápání a respektování autority romským žákem má svoje specifika, která vyplývají z jeho výchovy v rodině, z jeho způsobů osvojování kultury v rámci romské komunity i z konkrétních vztahů mezi žákem a širším prostředím majority. Rozdílné je chápání a respektování autority i mezi jednotlivými romskými subkulturami-mezi olašskými Romy a tak zvanými Rumungry. Specifika pojetí autority ve vztahu k romskému žákovi ovlivňují i úroveň jeho scholarizace. Pro učitele, který usiluje o autoritu i ve vztahu k romskému žákovi ve třídě a škole, je potřebné, aby se s těmito specifikami blíže seznámil. Jak uplatnit svoji autoritu ve vztahu k Romům, na to neexistuje žádný jednoduchý návod. Důležité je seznámení s romskou kulturou, vztahy mezi rodiči a dětmi v různých prostředích a subkulturách, mezi ženami a muži, v rámci širší skupiny atd. Základem přirozené autority je
Název v anglickém jazyce
Specific concepts of authority in the education of Romany students
Popis výsledku anglicky
Students are educationally and behaviorally formed by a variety of determining factors that systemic pedagogy elaborate in detail. One of the determining factors is ethnicity. Understanding and rspecting authority by Romany students has its specifics that derive from their upbringinng in the family, the ways of adopting the Roamyn community's culture, as well as concrete relations between students and the majority environment around them. There is a difference between the understanding and respecting ofauthority amongst the individual Romany subculures of the Olashi Romanies and the so-called Rumungroes. The specific concept of authority in the approach to Romany students impacts also on the level of scholarship (scholarizaion). Teachers trying to build up authority also in their relarions with Romany students in the classroom and the school, in general, have to acquaint themselves with these specifics. There is no simple reciple for asserting one's authority amongst Romanies. One has
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
289-307
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—