Postojová orientace učitelů ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům a jejich vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517758" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517758 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1702/lll_1702_clanek3.pdf" target="_blank" >http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1702/lll_1702_clanek3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele2017070247" target="_blank" >10.11118/lifele2017070247</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postojová orientace učitelů ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům a jejich vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Učitel zaujímá v kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků s perspektivou inkluzivního vzdělávání významné postavení. Studie se zaměřuje na oblast vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, resp. jejím cílem je prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na zjištění postojové orientace učitelů Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje (n = 122) ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, a dále se snaží zjistit, zda existuje vztah mezi postojovou orientací učitelů a krajem, jejich věkem, dobou praxe, skutečností, zda mají či nemají zkušenosti se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, a jejich vnímanou vlastní účinností. Za účelem dosažení výzkumného cíle byla využita metoda dotazníku s položkami Likertova typu a výzkumný nástroj Teacher self-efficacy. Získaná data byla podrobena faktorové analýze, pro ověření vztahu mezi jednotlivými proměnnými byla využita analýza rozptylu ANOVA, Kruskal-Wallis test, Man-Whitney test a Pearsonův koeficient korelace. Bylo zjištěno, že učitelé hodnotí skupinu sociálně znevýhodněných žáků spíše negativně, naopak spíše pozitivně hodnotí možnosti redukovat či překonat jejich znevýhodnění pramenící z rodinného prostředí, z nějž pocházejí, a také spíše pozitivně vnímají vztah školy a sociálně znevýhodněných žáků. Postojová orientace učitelů nesouvisí s předchozí zkušeností učitelů se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, s délkou jejich praxe ani s krajem, ve kterém učitelé působí. Naopak byl prokázán vztah mezi jejich postojovou orientací, věkem a vnímanou vlastní účinností.
Název v anglickém jazyce
Teachers’ Attitudinal Orientation Towards the Socially Disadvantaged Students and their Education
Popis výsledku anglicky
In the context of education of socially disadvantaged pupils and the perspective of inclusive education, the teacher occupies a significant position. The presented study focuses on the issue of education of socially disadvantaged pupils, respectively its aim is to present results of the research survey focused on the attitudinal orientation of teachers in Pardubice, Liberec and Ústí nad Labem regions (n = 122) towards the socially disadvantaged pupils. Further, its goal is to find out whether there exists a relation between the teacher’s attitudinal orientation and the region, his/her age, the length of the teaching experience, his/her experience with socially disadvantaged pupils education and their self-efficacy. In order to achieve research goals the Likert-type questionnaire method was used and as a research tool Teacher self-efficacy. The obtained data were subjected to factor analysis, in order to verify the relation between individual variables ANOVA was used, further Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test and Pearson correlation coefficient were used. It was found out that teachers evaluate the group of socially disadvantaged pupils rather negatively, on the other hand, they evaluate the possibility to reduce or overcome their disadvantage originating from the family environment they come from rather positively and also they perceive the relationship between the school and the socially disadvantaged pupils rather positively. The teachers’ attitudinal orientation is not related to the previous experience with the education of socially disadvantaged pupils, the length of their teaching experience and region where the teachers work. On the contrary, the relation between teachers’ attitudinal orientation and age and self-efficacy was proved.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
47-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—