Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postojová orientace učitelů ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům a jejich vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517758" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517758 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1702/lll_1702_clanek3.pdf" target="_blank" >http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1702/lll_1702_clanek3.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele2017070247" target="_blank" >10.11118/lifele2017070247</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postojová orientace učitelů ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům a jejich vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Učitel zaujímá v kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků s perspektivou inkluzivního vzdělávání významné postavení. Studie se zaměřuje na oblast vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, resp. jejím cílem je prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na zjištění postojové orientace učitelů Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje (n = 122) ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, a dále se snaží zjistit, zda existuje vztah mezi postojovou orientací učitelů a krajem, jejich věkem, dobou praxe, skutečností, zda mají či nemají zkušenosti se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, a jejich vnímanou vlastní účinností. Za účelem dosažení výzkumného cíle byla využita metoda dotazníku s položkami Likertova typu a výzkumný nástroj Teacher self-efficacy. Získaná data byla podrobena faktorové analýze, pro ověření vztahu mezi jednotlivými proměnnými byla využita analýza rozptylu ANOVA, Kruskal-Wallis test, Man-Whitney test a Pearsonův koeficient korelace. Bylo zjištěno, že učitelé hodnotí skupinu sociálně znevýhodněných žáků spíše negativně, naopak spíše pozitivně hodnotí možnosti redukovat či překonat jejich znevýhodnění pramenící z rodinného prostředí, z nějž pocházejí, a také spíše pozitivně vnímají vztah školy a sociálně znevýhodněných žáků. Postojová orientace učitelů nesouvisí s předchozí zkušeností učitelů se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, s délkou jejich praxe ani s krajem, ve kterém učitelé působí. Naopak byl prokázán vztah mezi jejich postojovou orientací, věkem a vnímanou vlastní účinností.

  • Název v anglickém jazyce

    Teachers’ Attitudinal Orientation Towards the Socially Disadvantaged Students and their Education

  • Popis výsledku anglicky

    In the context of education of socially disadvantaged pupils and the perspective of inclusive education, the teacher occupies a significant position. The presented study focuses on the issue of education of socially disadvantaged pupils, respectively its aim is to present results of the research survey focused on the attitudinal orientation of teachers in Pardubice, Liberec and Ústí nad Labem regions (n = 122) towards the socially disadvantaged pupils. Further, its goal is to find out whether there exists a relation between the teacher’s attitudinal orientation and the region, his/her age, the length of the teaching experience, his/her experience with socially disadvantaged pupils education and their self-efficacy. In order to achieve research goals the Likert-type questionnaire method was used and as a research tool Teacher self-efficacy. The obtained data were subjected to factor analysis, in order to verify the relation between individual variables ANOVA was used, further Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test and Pearson correlation coefficient were used. It was found out that teachers evaluate the group of socially disadvantaged pupils rather negatively, on the other hand, they evaluate the possibility to reduce or overcome their disadvantage originating from the family environment they come from rather positively and also they perceive the relationship between the school and the socially disadvantaged pupils rather positively. The teachers’ attitudinal orientation is not related to the previous experience with the education of socially disadvantaged pupils, the length of their teaching experience and region where the teachers work. On the contrary, the relation between teachers’ attitudinal orientation and age and self-efficacy was proved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    47-72

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus