INTERAKCE MEZI ÚROVNĚMI AUTOREGULACE A PROCESY SOCIÁLNÍHO VYLOUČENÍ U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63523349" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63523349 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
INTERAKCE MEZI ÚROVNĚMI AUTOREGULACE A PROCESY SOCIÁLNÍHO VYLOUČENÍ U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH
Popis výsledku v původním jazyce
Abstrakt: Předkládaná studie je shrnutím současných českých i zahraničních poznatků o vztazích mezi autoregulací a sociálním vyloučením u dětí a dospívajících. Vymezení hlavních pojmů bylo zpracováno s přihlédnutím ke vzájemnému kontextu. Proces sociální exkluze je nahlížen z hlediska užšího vymezení, kdy postupně dochází k sociálnímu vyloučení jedince ve skupině. Dříve realizované studie usilovaly o identifikaci nedostatků dětské autoregulace, které byly původně předpokládanou hlavní příčinou sociálního vyloučení dítěte. Výsledky však obracely pozornost také opačným směrem. Závěrečná část příspěvku je věnována úvahám nad těmito přístupy, které se pokoušejí zejména prostřednictvím longitudinálních výzkumů porozumět obousměrné interakci mezi jednotlivými úrovněmi autoregulace a procesy sociálního vyloučení.
Název v anglickém jazyce
THE INTERACTION AMONG LEVELS OF SELF-REGULATION AND PROCESSES OF SOCIAL EXCLUSION
Popis výsledku anglicky
Abstract: This study is a summary of current Czech and foreign knowledge about the relationships between self-regulation and social exclusion in children and adolescents. The definition of the main concepts has been elaborated taking into account the context. The process of social exclusion is viewed from the point of a narrower definition, when the social exclusion of the individual occurs gradually in the group. Previous studies have attempted to identify the deficits of childrens‘ self-regulation, which were originally supposed to be the main cause of social exclusion of a child. However, the results turned their attention also in the opposite direction. The final part of the contribution is devoted to reflections on individual approaches, which attempt through longitudinal research to understand to the two-way interaction among levels of self-regulation and processes of social exclusion.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50103 - Cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-04816S" target="_blank" >GA17-04816S: Dynamika autoregulace u sociálně vyloučených žáků</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PHD Existence 2019 "Tělo a mysl"
ISBN
978-80-244-5544-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
97-109
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
21. 1. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—