Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ŽÁNRY EXTENZIVNÍ ŘEČI UČITELE VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63536198" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63536198 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7678-052-1" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7678-052-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7678-052-1" target="_blank" >10.7441/978-80-7678-052-1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    ŽÁNRY EXTENZIVNÍ ŘEČI UČITELE VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Učitel ve vzájemné komunikaci s žáky v prostředí školní třídy je ústřední postavou této knihy. Zaměřuji se přitom na jeho verbální řeč, zajímají mě promluvy, které charakterizuji jako extenzivní, zkoumám jejich žánry. Extenzivita učitelových promluv je tématem, jakému se prozatím český ani zahraniční výzkum zcela nevěnoval. Předchozí, především zahraniční, studie se orientují na extenzivitu v řeči žáků jako na cílový, žádoucí jev ukazující proměnu rozložení komunikace směrem k aktivitě žáků. Jednotlivé kapitoly jsou provázány extenzivitou jako výchozím teoretickým konceptem zasazeným do specifik výukové komunikace s učitelem jako dominantním komunikátorem a nálezy v datech, které se opírají o analyzované extenzivní promluvy učitele ve výuce na 2. stupni základní školy. Extenzivní promluva je segment řeči, který se vyznačuje délkou nad rámec běžného rozsahu u daného mluvčího, v tomto případě tedy učitele, a informační bohatostí, která se rovněž vymyká očekávání příjemce v situačním kontextu. Nadměrnost informací znamená vyšší kognitivní náročnost sdělení, ovšem pouze ve smyslu možností pro porozumění textu sdělení žáky, nikoliv jako podpůrný prostředek pro rozvoj jejich myšlení. V extenzivní promluvě lze identifikovat její funkci, která určuje její zařazení ke konkrétnímu žánru. Žánr je pojmenováním pro typ promluv, které mají shodné prvky vnitřní i vnější struktury a jsou identifikovatelné příjemcem promluvy na základě rozpoznání komunikační funkce žánru. Výzkum využívá kvalitativní metodologie. Cílem výzkumu je zjistit, jak fungují žánry extenzivních promluv učitele ve výukové komunikaci.

  • Název v anglickém jazyce

    Genres of Extensive Teacher Talk in Classroom Communication

  • Popis výsledku anglicky

    The teacher as a main communicator in the classroom takes central stage in this book. The research focuses on teacher talk with a special interest in exploring extensive teacher talk and its genres. The extensiveness of teacher talk is a topic that has not been fully pursued by Czech or foreign research so far. In general, previous research has been oriented on students´ learning through extended talk as a target, desirable phenomenon in the classroom communication with the aim to change the proportion of communication between teacher and student towards students´ activity. The chapters are connected with extensiveness as initial theoretical concept embedded in the specifics of classroom communication with teacher as a dominant communicator, and consequently in the findings in data that are based on analyzed extensive teacher talk in the lower secondary school classes. Extensive teacher talk is characterized by a length beyond the normal range and information richness that also outweighs the recipient&apos;s expectations in a situation context. Excessive information means a higher cognitive intensity of the message, but only in terms of reduced possibilities for students´ to understand the text, not as a supportive tool for the development of their thinking. Teacher extensive talk can be identified by its function (or functions) that determine a particular genre. The genre can be defined as a type of talk that has the same inner and outer structure elements, so the recipient of the talk is able to recognize the communication function of the genre. The research is based on qualitative methodology. The aim of the research is to find out how the genres of extensive teacher talk function in classroom communication.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7678-051-4

  • Počet stran knihy

    162

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií

  • Místo vydání

    Zlín

  • Kód UT WoS knihy