Slova a pocity: jak se promítá téma „nadaný žák“ do myslí pedagogů (sondáž)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63569698" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63569698 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.talentovani.cz/aktualni-cislo" target="_blank" >https://www.talentovani.cz/aktualni-cislo</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slova a pocity: jak se promítá téma „nadaný žák“ do myslí pedagogů (sondáž)
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek soustředí pozornost na téma nadaný žák se zaměřením na slova a pocity. Cílem práce je analýza asociací pedagogů na téma nadaný žák. Nezkoumáme konkrétní zkušenosti, netestujeme znalosti, nýbrž zkoušíme poodhalit, jak přirozeně uvažují a jaké pocity promítají pedagogové k tomuto tématu. Motivací pro tento přístup je naše touha dostat se blíže k jádru vztahu pedagogů různých stupňů k nadaným žákům, neboť od bazálních myšlenek a pocitů se odvíjí další bezděčné i záměrné chování a jednání (nejen) vůči nadaným žákům. Jedná se o sondu, cílem je získat široké spektrum spontánních odpovědí, nikoli verifikovat hypotézy. Výsledky ukázaly, že výrazy, které jsou nejčastěji používány při popisu asociace na téma nadané dítě se nejčastěji vztahují ke schopnostem (talent, potenciál, šikovné), odlišnosti od normy (nadprůměrné, jiné) a intelektu, resp. myšlení (logické, chytré, inteligentní, IQ). Představa nadaného žáka vyvolává různé emoční asociace v různých kontextech, dominují odpovědi spojené s kompetencemi pedagogů (Dokážu ho rozvíjet?), negativními emocemi (obavy a strach, opět spojované zejména s tím, zda pedagog dokáže nadanému žákovi poskytnou adekvátní péči), kladnými emocemi (těším se, radost) i ambivalentními emocemi (zvědavost, je to výzva). Nejčastější konkrétní pojmenovanou emocí je strach. V konkrétních emočních škálách se však ukazuje, že pedagogové spojují představu příchodu nadaného žáka do třídy převážně s pozitivními póly emočních škál (spíše radost, štěstí, klid, uspokojení, vděčnost. Protože máme data od pedagogů všech stupňů, ukazujeme některé nalezené rozdíly mezi nimi. Protože se v odpovědích ve výzkumu, stejně jako reakcích našich studentů učitelství v pregraduálním vzdělávání, se opakovaně objevuje jako klíčové téma strachu, nabízíme v závěru studie také některé praktická doporučení, jak s vlastním strachem a obavami nakládat.
Název v anglickém jazyce
Words and feelings: how the topic "gifted pupil" is reflected in the minds of teachers (survey)
Popis výsledku anglicky
The article focuses on the topic of the gifted student with a focus on words and feelings. The aim of the thesis is the analysis of teacher associations on the subject of gifted pupils. We don't examine specific experiences, we don't test knowledge, but we try to reveal how teachers naturally think and what feelings they project on this topic. The motivation for this approach is our desire to get closer to the core of the relationship between pedagogues of various grades and gifted students, because other unintentional and intentional behaviors and actions (not only) towards gifted students are derived from basic thoughts and feelings. This is a probe, the goal is to get a wide range of spontaneous responses, not to verify hypotheses. The results showed that the expressions that are most often used when describing the association on the topic of a gifted child are most often related to abilities (talent, potential, clever), differences from the norm (above average, other) and intellect, respectively. thinking (logical, smart, intelligent, IQ). The idea of a gifted student evokes different emotional associations in different contexts, dominated by answers related to the competences of pedagogues (Can I develop him?), negative emotions (concern and fear, again associated mainly with whether the pedagogue can provide the gifted student with adequate care), positive emotions ( I'm looking forward, joy) and ambivalent emotions (curiosity, it's a challenge). The most common specific emotion named is fear. In specific emotional scales, however, it appears that educators connect the idea of a gifted student coming to class mainly with the positive poles of emotional scales (rather joy, happiness, calmness, satisfaction, gratitude. Since we have data from educators of all grades, we show some of the differences found between them. Because fear repeatedly appears as a key theme in the responses in the research, as well as in the responses of our student teachers in undergraduate education, we also offer some practical recommendations on how to deal with your own fears and concerns at the end of the study.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět nadání
ISSN
1805-7217
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
"Nestránkováno"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—