Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problematika nízkohlučných obrusných vrstev v hygienické praxi.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71009396%3A_____%2F23%3AN0000017" target="_blank" >RIV/71009396:_____/23:N0000017 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.fmed.uniba.sk/fileadmin/lf/sucasti/Teoreticke_ustavy/Ustav_hygieny/Webpic/Zborniky/ZPaZ_2023-1.pdf" target="_blank" >https://www.fmed.uniba.sk/fileadmin/lf/sucasti/Teoreticke_ustavy/Ustav_hygieny/Webpic/Zborniky/ZPaZ_2023-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Problematika nízkohlučných obrusných vrstev v hygienické praxi.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ochrana zdraví před hlukem je jak v České, tak Slovenské republice svěřena do gesce Ministerstva zdravotnictví, resp. v ČR orgánům ochrany veřejného zdraví (Krajským hygienickým stanicím). V rámci snižování hluku v zastavěných územích je velmi často navrhována provozovateli jako protihlukové opatření aplikace nízkohlučného povrchu vozovky. Doprava na pozemních komunikacích patří dlouhodobě mezi hlavní problémy silniční infrastruktury. Hlučnost ze silniční dopravy je závislá především na intenzitě dopravního proudu, jeho složení a rychlosti. Hlučnost je ovlivňována rovněž stavem komunikace, zejména stavem její obrusné vrstvy. Automobily mají několik hlavních zdrojů hlučnosti. Převládajícím zdrojem je hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou. U současných osobních vozidel vybavených spalovacím motorem převládá hluk z kontaktu pneumatika-vozovka již od rychlosti cca 40 km/h, u vozidel s elektromotorem již od rychlostí cca 20 km/h. Vlastní povrch z hlediska hlučnosti lze považovat za aktivní opatření směřující ke snížení nadměrné hlukové imise a tím i zátěže prostředí. V této oblasti se v poslední době uplatňují obrusné směsi se sníženou hlučností, tzv. nízkohlučné povrchy (označované zkratkou „NH“). Pozornost je nutné věnovat otázce udržitelnosti protihlukových opatření, míře snížení hlučnosti a zejména změnám účinnosti protihlukových opatření v čase. V současné době jsou již k dispozici data z monitoringu změn hlučnosti běžně aplikovaných obrusných vrstev v průběhu jejich životnosti. Je proto vhodné, aby hygienická služba byla seznámena s výsledky tohoto dlouhodobého monitoringu a mohla je využívat ve své praxi.

  • Název v anglickém jazyce

    The issue of low-noise povemens in hygienic practice.

  • Popis výsledku anglicky

    Health protection against noise is entrusted to the Ministry of Health in both the Czech and Slovak Republics, respectively. in the Czech Republic, public health protection authorities (Regional Hygiene Stations). As part of reducing noise in built-up areas, the application of a low-noise road surface is very often proposed by operators as an anti-noise measure. Road transport has long been one of the main problems of road infrastructure. Noise from road traffic depends mainly on the intensity of the traffic stream, its composition and speed. Noise is also influenced by the condition of the road, especially the condition of its wear layer. Automobiles have several main sources of noise. The predominant source is the noise generated by the contact of the tire with the road. In current passenger vehicles equipped with an internal combustion engine, tire-road contact noise predominates from a speed of approx. 40 km/h, in vehicles with an electric motor from a speed of approx. 20 km/h. In terms of noise, the surface itself can be considered an active measure aimed at reducing excessive noise immission and thus also environmental burden. Recently, abrasive compounds with reduced noise, so-called low-noise surfaces (denoted by the abbreviation "NH"), have been used in this area. Attention must be paid to the issue of the sustainability of anti-noise measures, the level of noise reduction and especially changes in the effectiveness of anti-noise measures over time. Currently, data are already available from the monitoring of noise changes of commonly applied abrasive layers during their lifetime. It is therefore appropriate for the hygiene service to be familiar with the results of this long-term monitoring and to be able to use them in its practice.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000258" target="_blank" >TL02000258: Rozvoj území s využitím nízkohlučných vozovek</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ŽIVOTNÉ PODMIENKY A ZDRAVIE

  • ISBN

    978-80-223-5415-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    50-55

  • Název nakladatele

    Univerzita Komenského v Bratislavě

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Ústav hygieny Lekárskej fakulty

  • Datum konání akce

    1. 1. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku