Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F20%3A00007430" target="_blank" >RIV/75112779:_____/20:00007430 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/75112779:_____/20:00007471
Výsledek na webu
<a href="https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/104529" target="_blank" >https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/104529</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem textu je podpořit debatu o potřebě inovovat historické vzdělávání v České republice. V jeho úvodní části jsou zkoumány veřejné debaty zaměřené na výuku komunistické minulosti, provázené kritickými výhradami ohledně kvality dějepisného vzdělávání. Následně je podrobena analýze konceptualizace historického vzdělávání v českém kurikulu. Analýza dokládá, že učitelé potřebují více konzistentní a promyšlený systém oborových cílů, pokud mají efektivně podporovat rozvoj historického myšlení žáků. Pro tento účel jsou přiblíženy dva inspirativní modely historické gramotnosti a historického myšlení, které byly v nedávné době vyvinuty a testovány v německých a kanadských školách.
Název v anglickém jazyce
Seaking New Consensus?: Do We Teach History in Public Interest?
Popis výsledku anglicky
The article aims to stimulate the debate on the need of improvement of the history education in the Czech Republic. First, it explores the public debates on teaching of communist history that includes some criticism of the quality of history education. Then it analyses conceptualizations of history education within the national curriculum. The analysis reveals that teachers need more consistent and elaborated system of history education aims and objectives if they are asked to facilitate effective development of pupils’ historical thinking. Therefore, two inspiring concepts of historical literacy and historical thinking that have been developed and tested very recently at German and Canadian schools are reviewed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000063" target="_blank" >TD03000063: Inovace výuky dějepisu: vývoj digitální aplikace pro práci s prameny</a><br>
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historie – Otázky – Problémy (History, Issues, Problems)
ISSN
2336-6672
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
15-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—